Pacjenci są w Polsce dosyć dobrze chronieni. Prawo medyczne dokładnie reguluje warunki ich pobytu w szpitalu, jak również określa procedury leczenia. Większym problemem pozostaje natomiast nieznajomość prawa medycznego. To właśnie na niej wielu ,,bywalców” placówek medycznych wiele traci. Na przestrzeni ostatnich lat wiele się w tym temacie zmieniło, ale wciąć polski pacjent przyjmuje każde słowo lekarza czy pielęgniarki, jakby było ostateczne. Tymczasem to nie indywidualni pracownicy służby zdrowia, ale wspomniane prawo medyczne określa, czy pacjent może spotkać się z rodziną. Co więcej, gwarantuje mu ono również ochronę tajemnicy korespondencji, nawet mimo zaburzeń psychicznych. Warto zatem znać swoje prawa pacjenta, ale również być zaznajomionym z przywilejami członków rodziny. Można wówczas ubiegać się o ich respektowanie, zamiast zwieszać głowę i posłusznie godzić się na wszystko, co powie pracownik medyczny. Pacjenci mają prawo zabierać głos i domagać się jak najlepszej opieki oraz rzetelnego wsparcia.