REGULAMIN SPACERÓW I WYCIECZEK
w Niepublicznym Przedszkolu Kubuś w Krakowie
Podstawa prawna:
1. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1 z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie
warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki
2. Statut Niepublicznego Przedszkola Kubuś w Krakowie
§ 1
1. Organizatorem krajoznawstwa i turystyki jest Niepubliczne Przedszkole Kubuś w Krakowie, zwane dalej Przedszkolem.
2. Przedszkole organizuje wycieczki przy współpracy z rodzicami.
3. W zorganizowaniu wycieczki Przedszkole może współdziałać ze stowarzyszeniami i innymi podmiotami, których przedmiotem działalności jest krajoznawstwo i turystyka.
1. Organizowane przez Przedszkole krajoznawstwo i turystyka mają na celu:
1) poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i jego historii;
2) poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego Polski;
3) wspomaganie rodziny i Przedszkola w procesie wychowania;
4) upowszechnianie wśród dzieci zasad ochrony środowiska naturalnego oraz wiedzy o składnikach i funkcjonowaniu rodzimego środowiska przyrodniczego, a także umiejętności korzystania z zasobów przyrody;
5) upowszechnianie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej oraz podnoszenie sprawności fizycznej;
6) przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym, w szczególności w ramach profilaktyki uniwersalnej;
7) poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
2. Organizację i program wycieczki dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia, kondycji, sprawności fizycznej i umiejętności.
§ 3
Krajoznawstwo i turystyka są organizowane w trakcie roku szkolnego, w szczególności w ramach odpowiednio zajęć dydaktyczno-wychowawczych lub opiekuńczych, z wyjątkiem przerwy wyznaczonej przez organ prowadzący.
§ 4
1. Działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki obejmuje następujące formy:
1) wycieczki przedmiotowe - inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia programu wychowania przedszkolnego;
2) wycieczki krajoznawczo - turystyczne, w których udział nie wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych;
2. Formy krajoznawstwa i turystyki wskazane w ust. 1 zwane są dalej wycieczkami.
& 5
1.Koszty wycieczki mogą być pokrywane:
1) przez Przedszkole;
2) ze środków przekazanych przez rodziców, a także osoby fizyczne i prawne.
1. Zgodę na zorganizowanie wycieczki wyraża dyrektor przedszkola, zatwierdzając kartę wycieczki.
2. Wzór karty wycieczki określa załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
3. Do karty wycieczki dołącza się listę dzieci biorących udział w wycieczce, zawierającą imię i nazwisko dziecka oraz telefon rodzica lub rodziców dziecka. Listę dzieci podpisuje dyrektor przedszkola
1. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na udział w wycieczce dziecka jest wyrażana w formie pisemnej.
2. Wzór zgody rodziców/opiekunów prawnych określa załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.
3. Rodzice dzieci biorących udział w wycieczce są zobowiązani do przekazania wszelkich informacji mogących mieć wpływ na przebieg wycieczki i samopoczucie dziecka np nt. przyjmowanych leków lub niedyspozycjach związanych z jazdą autokarem, czy przebytą chorobą.
1. Dyrektor przedszkola wyznacza kierownika i opiekunów wycieczki spośród pracowników pedagogicznych przedszkola.
2. W zależności od celu i programu wycieczki opiekunem wycieczki może być także osoba niebędąca pracownikiem pedagogicznym przedszkola, wyznaczona przez dyrektora przedszkola.
3. W przypadku planowanej wycieczki kilkudniowej, dyrektor zawiadamia organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
1. W celu zapewnienia właściwej opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki ustala się, odpowiednio liczbę opiekunów:
1) podczas spacerów, krótkich wycieczek pieszych – 2 opiekunów na 1 grupę dzieci
2) podczas wycieczki krajoznawczo-turystycznej, z wykorzystaniem zamawianego autokaru – 1 opiekun dla 10 uczestników;
3) w przypadku korzystania ze środków komunikacji miejskiej liczba opiekunów na grupę liczącą powyżej 20 dzieci wynosić musi co najmniej 3.
4) W przypadku wycieczek organizowanych z noclegiem - 1 opiekun na 7 dzieci.
2. W sytuacji uczestnictwa w wycieczce dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych, którego zachowanie lub inne uwarunkowania mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa własnego lub innych dzieci, kierownik wycieczki, może, za zgodą dyrektora przedszkola, wystąpić do rodzica/opiekuna prawnego o jego udział w wycieczce i osobisty nadzór nad dzieckiem.
3. Zabrania się realizacji wycieczki w razie wystąpienia niesprzyjających warunków pogodowych – np. burzy, śnieżycy, gołoledzi.
4. Uczestnicy wycieczki, imprezy powinni być ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków.
1.Kierownik wycieczki:
1) opracowuje program i regulamin wycieczki;
2) zapoznaje dzieci, rodziców i opiekunów wycieczki z programem i regulaminem wycieczki oraz informuje ich o celu i trasie wycieczki;
3) zapewnia warunki do pełnej realizacji programu wycieczki i przestrzegania jej regulaminu oraz sprawuje nadzór w tym zakresie;
4) zapoznaje dzieci i opiekunów wycieczki z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania;
5) określa zadania opiekunów wycieczki w zakresie realizacji programu wycieczki oraz zapewnienia opieki i bezpieczeństwa dzieciom;
6) nadzoruje zaopatrzenie dzieci i opiekunów wycieczki w odpowiedni sprzęt, wyposażenie oraz apteczkę pierwszej pomocy;
7) organizuje i nadzoruje transport, wyżywienie i noclegi dla dzieci i opiekunów wycieczki;
9) dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki;
10) dokonuje podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki po jej zakończeniu i informuje o tym dyrektora przedszkola i rodziców, w ustalonej z dyrektorem formie i terminie.
§ 11.
1. Zadania opiekuna wycieczki:
1) sprawuje opiekę nad powierzonymi mu dziećmi, a w szczególności w zakresie:
a) kontroli i obserwacji zmęczenia fizycznego dzieci oraz samopoczucia dzieci;
b) przestrzegania normy kulturalnego zgodnego z okolicznościami zachowania się;
c) przestrzegania ogólnych zasad zapewnienia bezpieczeństwa, współdziałania i przyjemnego nastroju, które mają wpływ na doznania dzieci;
d) dbałości o właściwy ubiór dzieci, odpowiedni do warunków atmosferycznych;
e) zapewnienia osiągnięcia zamierzonych celów kształcących i wychowawczych;
2) współdziała z kierownikiem wycieczki w zakresie realizacji programu wycieczki i przestrzegania jej regulaminu;
3) wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika wycieczki.
2. W razie wypadku uczestnika wycieczki opiekun, który powziął wiadomość o wypadku, niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, w szczególności sprowadzając fachową pomoc medyczną, i w miarę możliwości udzielając poszkodowanemu pierwszej pomocy, a następnie niezwłocznie powiadamia kierownika wycieczki, dyrektora przedszkola i opiekunów prawnych dziecka.
Dyrektor przedszkola może wyrazić zgodę na łączenie funkcji kierownika i opiekuna wycieczki.
§ 13.
Regulamin obowiazuje od dnia 01.09.2018r.